با اینکه امروزه در تمام دنیا و ایران از مضرات و خطرات اسنکها ی شور و شیرین فست فودها و نوشابه های گازدار صحبت به میان آمده است و با توجه به آمار دیابت در کشورمان که در تمام گروههای سنی غوغا نموده، به دلیل تولید و عرضه محصولاتی این چنینی در بسته بندی های پر زرق و برق و همراه تبلیغات نمی توان از بچه ها انتظار داشت که به دنبال این محصولات نروند.
۱۳% بیماریهای غیر واگیر در کشورمان از نوع قلبی عروقی است، ۳۰% مردم با بیش خواری دچار چاقی هستند، آمار کم خونی رایج بین جوانان ۷۰% است و حدود ۱۰%جمعیت کشورمان مبتلا به دیابت هستند؛ که همگی این بیماری ها با تغذیه در ارتباط است.
.
.
طبق تحقیقات انجام شده در ۳۶% جوانان حدود سن ۱۹ سال در آمریکا (حدود ۲۷ میلیون نفر) سطح کلسترول خون حدود ۱۷۰ یا بیشتر مشاهده شده است. متاسفانه امروزه بیشتر بچه ها از سبد غذایی استفاده می کنند که سرشار از چربی های اشباع شده و قند بوده و به ندرت حاوی حبوبات، غلات کامل، فیبر، میوه جات تازه و سبزیجات است که بدن انسان به آنها نیاز دارد.
توجه به این نکته کاملا ضروری است که در بعضی موارد اگر شما فقط پروتئین حیوانی را در برنامه غذایی بچه های خود کاهش دهید هنوز در ریسک بیماری باقی می ماند (خصوصا در بچه های چاق)، به این دلیل که خوردن مخلوط قند و چربی های هیدرولیز شده که در بسیاری از غذاهای نانی و اسنکها یافت می شود می توانند به همان اندازه و شاید بدتر از خوردن چربیهای حیوانی باشند. امروزه در سراسر دنیا برای بچه ها خوردن غذاهای گیاهی و سویایی که دارای خواص فوق العاده با ارزشی هستند پیشنهاد شده است.
آکادمی رژیم درمانان در سال ۱۹۹۲ طی نشریاتی که منتشر کرد، توصیه نمود که یک رژیم غذایی متوسط برای بچه ها نباید حاوی بیش از ۳۰% چربی و حداکثر ۱۰%چربیهای اشباع شده باشد. لازم به ذکر است که که در بعضی موارد حتی کاهش دادن چربیهای اشباع شده برای بچه هایی که دارای کلسترول بالا هستند نتایج کمتر موثری از خود نشان می دهد که این امر احتمالا منشا ژنتیکی دارد.
دکتر K.Widhalm از دپارتمان رژیم درمانان در دانشگاه Viennd پس از تحقیقات بسیار مشاهده کرد که در گروهی از بچه ها که پروتئین سویا مصرف کرده بودند سطح کلسترول ۱۶-۲۲% کاهش یافت. این دکتر تاکید دارد که حتی الامکان باید از داروهای کاهش دهنده کلسترول اجتناب کرد و به جای آن از پروتئین سویا برای تامین پروتئین بدن استفاده کرد.
.
.
بهترین مقدار سویا چقدر است ؟
در بررسی ها مقدار پروتئین سویایی که در یک حد ۲۵ گرمی مصرف می شد به نحو چشمگیری، مقدار کلسترول بد (LDL) را پایین می آورد. تحقیقات نشان می دهد که پروتئین سویا به علت دارا بودن ترکیباتی به نام ” ایزوفلاون ها ” مسول این پایین آورندگی کلسترول می باشد.
یک نوع استروژن گیاهی یا هورمون گیاهی است که از نظر ساختمانی مشابه استروژن انسان میباشد. این ترکیبات با تقلید از استروژن انسان در بسیاری از نقاط بدن میتواند سلامتی را تامین کنند. ایزوفلاونها دارای اثرات توازن استروژنی هستند به این معنا که در مواردی که سطوح این هورمون در بدن بالاست میتوانند اثر استروژن را کاهش دهند، ضمن اینکه در دورانی که سطح استروژن پایین است می توانند اثر کمبود استروژن را جبران نمایند.
چون این ترکیبات هم دارای اثرات استروژنی و هم ضداستروژنی هستند، خطر ابتلا به سرطانهای استروژنی را کاهش می دهند و آنها را درمان می کنند.
همچنین مطالعات نشان میدهد کسانی که بطور هفتگی ۳-۴ وعده سویا میخورند در دوران بزرگسالی ۴۰-۵۰% کاهش سرطان سینه خواهند داشت .